Eyes on the fries
Med stadig flere besøkende gjennom Drive-Thru i pandemien kom også en viktig oppfordring: Ikke spis og kjør.
Uoppmerksomhet bak rattet står for en tredjedel av alle alvorlige ulykker på veien.
Hele 40% av besøkende hos McDonald’s kjøper maten sin gjennom Drive-Thru. Men statistikk viser at uoppmerksomhet bak rattet er en medvirkende årsak til en tredjedel av alle alvorlige ulykker i trafikken. Med kampanjen «Eyes on the fries» minner hamburgerkjeden sine gjester om å holde øynene på de MacFries-lignende veistripene - og ikke spise bak rattet.
Trafikksikkerhetssamarbeid med Trygg Trafikk.
Norges største trafikksikkerhetsorganisasjon var også med på kampanjen. Med deres tyngde kunne vi sørge for at enda flere holdt fokus på veien.
Vi minnet folk på å ikke spise bak rattet gjennom å linke de gule veistripene til de ikoniske MacFries.
En bred kampanje som gikk på utendørs langs veier, print, bannere, online video og på klistremerket på take away-posen.
En kampanje med internasjonal appell.
I etterkant av lanseringen har Eyes on the fries allerede blitt løftet frem som Editor’s pick og Ad of the day på renommerte nettsteder som Ad Age og Adweek.
Utmerkelser:
Gullblyanten 2021 - Gull - Integrert
Gullblyanten 2021 - Gull - Print
Gullblyanten 2021 - Bronse - Utendørs og omgivelser
Gulltaggen 2021 - Shortlist
Omtaler - Adage, Adweek, Muse by Clio
Publikasjon - Luerzers Archive